Tuesday, July 6, 2010

Tutorial: Menjahit Alphabet

Saya menerima 7 emel bertanyakan cara-cara menjahit huruf untuk dijadikan keychain nama. Mungkin kerana huruf tuk keychain terlalu kecil, ramai yg tangkap senang main gam jek...tp saya tidak. saya suke jahit huruf tersebut agar tahan lebey lama. Entri ini saya tujukan khas untuk crafter@blogger yg ingin menjahit huruf2 yg kecil ini.

Sejujurnya, saya katakan kita perlu ada template dlm setiap apa jua yg ingin kita buat especially pd felt.
Utk buat huruf, saya cuma gunakan microsoftoffice - word sahaja. Buka 1 lembaran word, cari ikon wordart dan tulisla apa yg anda mahu. Kemudian, trace pd felt.

Kemudian jahitlah huruf tersebut pada satu felt berlainan warna (bg nmpk huruf tu jelas). 

Tadaa...dah siap...huruf yg dijahit ni nmpk kemaskan? 
Contoh huruf yg sekata (klik cini). Kalo nk free hand xpayah pakai template, lakar terus pada felt mcm ini (klik).

Selamat mencube ye...

No comments:

Post a Comment