Tuesday, April 20, 2010

Tioman - Cerita Diving Bhgn 2

Saya nk citer pasal certification PADI. Sebenarnya bukannya senang nk enter PADI..(kalo enter sawah padi lagi senang cuma takut lintah jek..). Mula-mula:
1. Submit nama la dulu calon diri kan...
2. Amik test bertulis - kami diberikan kumpulan Damselfish
(kami panggil Dam Selfish..wakakaka)
Payah exam dia tau..tengok video sampai sehari (ada 5 chapter) dan ada kuiz..ada exam..
3. Pastu kene test pool pulak selama 2 kali..nasib baik la pandai berenang..ada org dah fail time ni sbb byk skill2 yang nk kene buat
4. Time yg ditunggu-tunggu...ke pulau...Tioman. Kami pergi dgn Eco-Divers. (Jeff..bg komisen sbb aku tolong promote).
5. Masuk keluar laut tu..mula kedalaman 5 meter, then 12 meter then 18 meter..semua kene buat skill...tp yang seronotnyer..berenang dengan ikan, penyu, shark...

Sebenarnya..yang paling best sebab instructor tu hensem..wakakakkaka..Tp pengalaman tu mmg aku xkan lupa la..walaupun aku anak nelayan..ni la first time aku terjun laut sampai ke dasar dia..pegang tanah..pegang ikan hidup dsb.

Ni antara gambar yang bebudak ni amik..aku cilok je..mana sempat nk amik gambo..kalo aku dah syok berenang ngn dugong mat saleh n ikan2 yg lawa..(terasa diri mcm ikan duyung...xkuasa mak!!...)

Itu gambar instructor matsalleh tu..yg saleh pompuan tu lak gf dia..both from London
Ni pulau yg kitorang wat free diving on the last day..pulau soyak
Nemo..ada banyak nemo kt Tioman tu....
Ni ikan apa ntah..tp besau nak mampos...
Ini sekawan ikan yg aku xreti lg nk sbut nama dia...

Lenkalik nk pergi lagi tp mungkin perhentian ke redang ke...(eh..pulau kapas dekat umah pun blum pergi lagik..). Nk ajak dugong melayu la plak pergi kali ni...huhuhuhu

No comments:

Post a Comment